Ga naar de inhoud

๐—ข๐—ฉ๐—˜๐—ฅ๐—Ÿ๐—˜๐—š met de ๐—ฉ๐—˜๐—ฅ๐—ฆ๐—–๐—›๐—œ๐—Ÿ๐—Ÿ๐—˜๐—ก๐——๐—˜ ๐——๐—ฅ๐—œ๐—๐—™๐—ฉ๐—˜๐—ฅ๐—˜๐—ก

Blauw en oranje – Wat herken jij?

๐˜•๐˜ช๐˜ฆ๐˜ฎ๐˜ข๐˜ฏ๐˜ฅ ๐˜ฉ๐˜ฆ๐˜ฆ๐˜ง๐˜ต รฉรฉ๐˜ฏ ๐˜ฅ๐˜ณ๐˜ช๐˜ซ๐˜ง๐˜ท๐˜ฆ๐˜ฆ๐˜ณ. ๐˜๐˜ฆ๐˜ฅ๐˜ฆ๐˜ณ๐˜ฆ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ฉ๐˜ฆ๐˜ฆ๐˜ง๐˜ต ๐˜ข๐˜ญ๐˜ญ๐˜ฆ ๐˜ฅ๐˜ณ๐˜ช๐˜ซ๐˜ง๐˜ท๐˜ฆ๐˜ณ๐˜ฆ๐˜ฏ. ๐˜ž๐˜ช๐˜ซ ๐˜ด๐˜ฑ๐˜ฆ๐˜ญ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ฎ๐˜ฆ๐˜ต ๐˜ต๐˜บ๐˜ฑ๐˜ฆ๐˜ณ๐˜ช๐˜ฏ๐˜จ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ฅ๐˜ช๐˜ฆ ๐˜ข๐˜ญ๐˜ด ๐˜ช๐˜ฏ๐˜ฅ๐˜ช๐˜ท๐˜ช๐˜ฅ๐˜ถ ๐˜ฏ๐˜ช๐˜ฆ๐˜ต ๐˜ฃ๐˜ฆ๐˜ด๐˜ต๐˜ข๐˜ข๐˜ฏ.

Blauw zit er klaar voor en is goed voorbereid voor dit overleg. Blauw wil beginnen, want het is 9:00 uur geweest. Blauw houdt zich aan afspraken, is op tijd en heeft zijn of haar zaken goed op orde. Een heel betrouwbare en loyale drijfveer vanuit dat perspectief.

Ondertussen is oranje nog even snel een telefoontje aan het plegen. Oranje heeft namelijk de neiging snel zaken even op te lossen. Oranje vertoont veelal ondernemend gedrag, is doelgericht en denkt in mogelijkheden. Even snel een telefoontje tussendoor om nog even wat op te lossen, is voor oranje dus normaal.

Wanneer het telefoongesprek is afgerond, weet oranje wel dat hij of zij hiermee iets van de tijd heeft afgesnoept. โ€œJa, dit was even nodig, want dit wordt een nieuwe klant van ons!โ€ Dit is vanuit oranje perspectief een heel logische reden om losser om te gaan met eerdere afspraken. Voor blauw niet. Wat heb je aan afspraken als mensen zich er niet aan houden? Voor oranje zijn afspraken meer richtlijnen, waar je nog van af kan wijken als daardoor betere resultaten kunnen worden behaald. โ€œDeze klant gaat ons een dikke ton opleveren, ze willen vanaf maandag gebruik maken van onze producten en diensten!โ€ Oranje brengt dit graag met trots en haalt veel energie uit resultaat en het feit dat dit wordt gezien. โ€œVanaf maandag? We zouden de komende drie weken geen nieuwe opdrachten meer starten.โ€ Geeft blauw terug. Wegens de drukte en onderbezetting in de vakantietijd, was die afspraak in een vorige vergadering gemaakt. Blauw vindt dat het overloopt van het werk en wil overzicht houden en kwaliteit kunnen blijven leveren. Daarbij blauw heeft al wel in de gaten: wie moet dit weer doen? Blauw. โ€œAch kom, we laten toch zoโ€™n klant niet lopen omdat we het nu even wat drukker hebben?โ€ is de reactie van oranje. Oranje zoekt van nature een manier om zaken voor elkaar te krijgen. Kansen moet je volgens oranje niet laten lopen en zoekt naar een oplossing. Blauw wil het gewoon goed doen en aan verwachtingen voldoen.

Blauw ervaart stress wanneer van afspraken wordt afgeweken en wanneer de planning in de war wordt geschopt. Oranje ervaart stress als het zijn of haar doelen niet haalt. Oranje is de drijfveer die geneigd is tactisch te handelen en kan vanuit deze neiging de communicatie naar blauw aanpassen: biedt duidelijkheid en zekerheid in je taal en je acties. Andersom geldt voor blauw: spreek jouw behoefte naar duidelijkheid en zekerheid uit. Wees dus zelf ook (in alle rust) duidelijk in wat je wenst. Als oranje en blauw samen doelen voor ogen hebben en er stapsgewijs naartoe kunnen werken, vormen ze een ijzersterke combinatie.

ColourfulWe ยฉ 2024 alle rechten voorbehouden